Czym jest Lean Manufacturing? Jest to filozofia rozwoju i ulepszania produkcji w firmach, najprostszymi słowami można powiedzieć, że ma na celu optymalizację produkcji nie zmniejszając przy tym jakości oferowanych produktów i ofert.
Początki tego systemu zarządzania sięgają lat czterdziestych 20 wieku, zapoczątkowała go Toyota w swoich fabrykach w Japonii, chcieli oni ograniczyć marnotrawienie materiałów i powierzchni roboczej, a przy tym zapewniać najwyższej jakości produkty i usługi. Toyota zapoczątkowała zainteresowanie odchudzaniem produkcji, a jej idee przechwycił John Krafcik w swojej publikacji „Triumf szczupłego systemu produkcyjnego”, gdzie użył sformułowania „Lean manufacturing„. Spopularyzowanie tego systemu zawdzięczamy także wydanej dwa lata później książce „Maszyna, która zmieniła świat” J. P. Womacka, D. T. Jonesa i D. Roosa.
Zasady Lean Manufacturing są proste i jest ich 5, a brzmią one następująco:
1. Określenie wartości produktu z punktu widzenia klienta.
2. Stworzenie strumienia wartości dla naszego produktu, czyli zdefiniowanie wszystkich czynności i zdarzeń przez które przechodzi produkt zanim dotrze do klienta.
3. Utworzenie swobodnego przepływu dla materiałów i surowców w całym procesie technologicznym, aby nie powstawały żadne luki w procesie tworzenia.
4. Zastosowanie systemu ssącego, czyli uniknięcie nadprodukcji, poprzez wytwarzanie tylu produktów na ile jest zapotrzebowanie i sterowanie produkcją, aby było wytworzonych tyle produktów, ile jest niezbędnych do wytworzenia produktu końcowego.
5. Ciągłe wyszukiwanie lepszych rozwiązań (Kaizen).
Koncepcja Kaizen taktuje o ciągłym ulepszaniu każdego aspektu w naszym życiu, jakimi są, na przykład poprawianie ergonomii stanowisk roboczych przy którym pracujemy; redukcję kosztów; optymalizację procesów, a także kreowanie kryteriów oceny i nagradzania.
Bardzo ważnym procesem w Lean Manufacturingu jest zarządzanie łańcuchem dostaw, polega ono na zarządzaniem przepływem materiałów, pieniędzy i informacji od początku całego procesu technologicznego (zakupieniem surowców), aż do końca procesu, czyli dostarczenia klientowi gotowego produktu. Czynności te często są mylone z pojęciem logistyki, jednak ona jest właśnie częścią zarządzania łańcuchem dostaw a nie na odwrót.
Operacje w ramach tego łańcucha obejmują zamawianie, cykl obróbki produktów, planowanie dostaw do klientów a także planowanie zapasów, oraz utrzymanie zasobów przedsiębiorstwa.
Dostawy powinny być jak najbardziej elastyczne i powinno być do wyboru wiele jej form, wszystko w przedsiębiorstwach powinno być robione pod klienta i jego potrzeby, aby firma mogła prężnie działać i rozwijać swoją ofertę, a nawet rozbudowywać sieć klientów i dostaw na rynki zagraniczne co przy dobrym zarządzaniu wpływa na o wiele większe możliwości zarobkowe przedsiębiorstwa. A więc jak widać w dzisiejszych przedsiębiorstwach nie może zabraknąć systemu Lean Manufacturingu, ponieważ jest on niezbędny do utrzymania w firmie jak najniższych kosztów przy zachowaniu zadowolenia klientów.