Obiektywy do lustrzanki i perspektywa patrzenia na potrawy

Uchwycenie wszystkich walorów potrawy nie zawsze jest możliwe. Dlatego jako fotograf musisz dokonać wielu wyborów, by pokazać to, co najważniejsze. Jeśli chcesz osiągnąć pożądany efekt, powinieneś zadbać m.in. o zachowanie optymalnej odległości potrawy od obiektywu i o odpowiednią konstrukcję kompozycji. Duże znaczenie mają też dobrze dobrane obiektywy do lustrzanki. Przeczytaj, jak wykonać smaczne zdjęcie, które sprawi, że nawet Ty zrobisz się głodny!

Obiektywy do lustrzanki i perspektywa patrzenia na potrawy

Jakie obiektywy do lustrzanki dają smakowite efekty?

Wybierając odpowiednie szkło do fotografowania kulinariów, zwróć uwagę na:

  • przekaz, jaki ma mieć fotografia – czy ma pokazywać z bliska słodkie ciastko polewane czekoladą, czy zachęcać do rodzinnego posiłku przy suto zastawionym stole (ujęcie wymagające szerszej perspektywy),
  • perspektywę, z jakiej chcesz pokazać kompozycję kulinarną – z góry, z dołu, z ukosa, na wprost itp.,
  • efekty, jakie chcesz wykorzystać w ujęciu np. niesamowity bokeh, jaki daje obiektyw Sigma Art. 105 F1.4, czy doskonały rysunek detali całej kompozycji, który zapewnia obiektyw Sigma Art. 24-35 F2,
  • możliwości techniczne wielkość studia (od tego zależy, czy masz dość miejsca, by odejść z długim szkłem) lub oświetlenie (dobierz odpowiednio jasne obiektywy do lustrzanki, które nie zawiodą Cię nawet przy skromnym oświetleniu naturalnym).

Jeśli masz taką możliwość, to zabierz ze sobą różne szkła, ponieważ to pozwoli Ci na testowanie rozmaitych efektów i kompozycji.

Na czym polega smakowitość zdjęcia?

Dobra fotografia kulinarna sprawia, że nie tylko lubisz na nią patrzeć, bo jest piękna, ale także, że stajesz się głodny. Zawsze o tym pamiętaj, fotografując jedzenie. Na ludzkie zmysły działają faktury, które są im znane np. puchaty biszkopt z kolorowymi owocami i doskonale jednolitym kremem – tu warto pokusić się o fotografię makro.

Nie możesz natomiast przesadzić ze zbliżeniami, bo są struktury, które z bliskiej perspektywy tracą na atrakcyjności. Np. ravioli z farszem warto pokazać z umiarkowanej odległości, tak by w kadrze znalazł się makaron, a może nawet kawałek talerza. W tym przypadku położenie nacisku na mielone mięso (farsz) nie będzie smakowite, bo tak przygotowane nie stanowi ono atrakcyjnej struktury, na którą chcemy patrzeć.

Atrakcyjne wizualnie jest także pokazanie wielu elementów w jednym kadrze np. stołu nakrytego dla kilku osób, na którym znajdują się kolorowe, pięknie ustrojone dania. Najlepiej jeśli zachęcają one do wspólnego posiłku, jak choćby spaghetti polane sosem i okraszone tartym serem.

We wszystkich wyżej wymienionych przypadkach musisz pamiętać o perfekcyjnym przygotowaniu kompozycji, czyli:

  • wszystko, co umieścisz w kadrze, musi do siebie pasować kolorystycznie,
  • naczynia muszą być czyste – np. na szkle nie mogą być widoczne zacieki czy odbite ślady palców,
  • tło, na którym umieszczasz kompozycję kulinarną, nie może jej zdominować (np. strukturą, kolorem),
  • jedzenie musisz poukładać w taki sposób, by tworzyło estetyczną kompozycję – pamiętaj, jeśli chcesz, by kadr był perfekcyjny, to uważaj na plamy z sosów, okruszki ciastek itp. małe elementy, które mogą wprowadzić chaos do twojej idealnej kompozycji.

Na smakowitość fotografii wpływa także jej techniczna doskonałość. Oznacza to, że musisz panować nad: ostrością, kolorami, jakością. Dlatego do fotografii kulinarnej wybierz obiektywy do lustrzanki dobrej jakości, które dają miękki bokeh, doskonały rysunek i nasycone barwy.

Obiektywy do lustrzanki – jak patrzeć na kulinaria?

Patrzenie składa się z tworzenia kompozycji i perspektywy, z której scena jest fotografowana.

Kompozycja

Kompozycja kadru musi być atrakcyjna i zawierać to, co najważniejsze w fotografowanej scenie. Umieszczenie w centralnym punkcie talerza nie zawsze jest jedynym słusznym wyborem. Można przyciągnąć uwagę widza także, gdy talerz jest z boku, ale stanowi jedyny ostry element kadru, a reszta jest plastycznie rozmyta. Oznacza to, że przy komponowaniu kadru najważniejszy element musi być najbardziej widoczny. Ten efekt możesz uzyskać nie tylko dzięki umiejscowieniu głównego elementu, ale także efektami wizualnymi np. bokeh, zmianą kontrastu elementów itp.

Perspektywa

Zanim sfotografujesz kompozycję jedzenia, zastanów się, co jest w niej najważniejsze. Do wyboru masz przecież ujęcia z góry, z dołu, ze skosu, na wprost. Jaki sposób patrzenia wybrać? Oto 3 przykłady, jak pokazać głównego bohatera:

  • Przykład 1. Patrzenie z góry

zdjęcia

Na stole znajduje się kieliszek z winem i talerz z daniem – perspektywa z lotu ptaka pokaże jedynie to, co jest na talerzu. Kieliszek wodziany z góry będzie jedynie nieatrakcyjnym kółkiem. Podobnie stanie się ze szklanką z sokiem czy filiżanką z herbatą. Jeśli ta fotografia ma pokazywać jedynie to, co znalazło się na talerzu, to możesz pokusić się o zdjęcie z góry, jednak w takiej sytuacji naczynie zdeformowane skrótem perspektywicznym, może okazać się zbędne. Podsumowując, jeśli głównym bohaterem ma być talerz z jedzeniem, możesz pokazać go z góry z odległości umiarkowanej, używając szkła Sigma 50 mm F1.4. Skup się na nim i usuń z kadru elementy, które odwracają od niego uwagę.

  • Przykład 2. Patrzenie ze skosu

obiektyw

Na stole znajduje się talerz z kanapkami, a obok szklanka z sokiem. Masz za zadanie wykonać fotografię, która zachęca do zakupu takiego właśnie zestawu śniadaniowego. Zatem doskonałym wyborem będzie zrobienie zdjęcia ze skosu, ponieważ pokażesz oba ważne elementy (talerz i szklankę). Jeśli w tej sytuacji wybierzesz perspektywę na wprost, może się okazać, że kanapki stracą na atrakcyjności, a szklanka będzie spłaszczona, a nie pełna pysznego soku.

  • Przykład 3. Patrzenie na wprost

Na stole stoi szarlotka, które składa się z wielu warstw kremu, ciasta, dodatków. W tym przypadku patrzenie na wprost sprawi, że pokażesz wszystkie elementy, z którego ona się składa. Patrzenie z góry czy z ostrego skosu spłaszczy ciastko i nie ukaże jego doskonałej, puchatej struktury.

Podane przykłady to tylko wskazówki, które mają Ci pokazać, że w fotografii kulinarnej bardzo ważne jest znalezienie perspektywy, z jakiej dany obiekt będzie wyglądał atrakcyjnie. Jeśli nie masz pewności czy twoja kompozycja powinna być pokazana z góry, czy z ukosa – testuj. Wykonaj kilka ujęć i wybierz to, które sprawi, że staniesz się głodny.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here