Dla niektórych specjalistów odrzucenie systemu Windows na rzecz Linuksa to przede wszystkim kwestia mody, dla innych z kolei dużo ważniejsza jest stabilność systemu, jaką zapewnia Linux. Równie istotne są koszty, dlatego Linux, działający w oparciu o licencję open source, wygrywa z płatnym i nie zawsze tanim Windowsem.
Linux dla użytkowników
Najczęściej Linux jest oferowany bezpłatnie, ale są na rynku także wersje przeznaczone dla przedsiębiorstw (m.in. NUNE), za które trzeba zapłacić. Linux jest łatwy w obsłudze, a dzięki licencji open source każdy użytkownik może go dopracować pod kątem swoich oczekiwań, działa również szybciej niż Windows i jako system jest mniej awaryjny.
Jego niewątpliwą przewagą nad klasycznym Windowsem jest odporność na wirusy – stworzono bardzo mało wirusów, które są w stanie zaatakować komputery z Linuksem. Oznacza to jednocześnie brak konieczności instalowania programów antywirusowych, stworzonych na Linuksa. Z drugiej strony niektóre programy malware’owe mogą być zainstalowane na komputerze i pozostaną niewykryte nawet przez kilka lat. Mimo że graficznie Linux przedstawia się całkiem korzystnie, to ma również swoje wady.
Nie zawsze na komputerze z Linuksem działają wszystkie urządzenia peryferyjne ze względu na brak odpowiednich sterowników, nie jest to również system, po który sięgną osoby zajmujące się grafiką czy korzystające z innych specjalistycznych programów. Najpopularniejsze programy dla specjalistów nadal nie posiadają wersji linuksowej. Pasjonaci gier komputerowych również nie będą zachwyceni ilością gier, stworzonych z myślą o tym systemie.
Zarządzanie serwerem Linux
Także administratorzy systemów powracają do argumentów bezpłatnej licencji systemu. Linux zwiększa nawet o 25% wydajność sprzętu w porównaniu ze sprzętem wykorzystującym Windows. W przedsiębiorstwach korzystanie z Linuksa wiąże się z koniecznością zatrudnienia programistów, którzy będą w stanie samodzielnie napisać fragment kodu w celu naprawienia błędu w systemie. Co ciekawe z serwów opartych na Linuksie korzystają przede wszystkim firmy z branży finansowej oraz te, których produkty i usługi bazują na dostępności w Internecie, w szczególności duże sklepy internetowe.